Nejčastější chyby při tvorbě a spravování obsahu
Jaké jsou nejčastější chyby kterých se tvůrci obsahu webových stránek dopouštějí? Jejich mnoho. Nejvíce chyb vzniká při editaci textů. Podívejme se na nejčastější prohřešky a jejich řešení.
Vítejte na našich stránkách
S touto vítací větou se můžete setkat ještě poměrně často. Je naprosto zbytečná. Nemá žádný přesvědčovací účinek a jen odsouvá důležité informace. Pište jasně a stručně co nabízíte. Na každého z nás se každý den valí spousta informací což vede k tomu že nikdo z nás texty nečte. Spíše je jen skenuje rychlím přelétnutím celého textu. Uvádějte jen to co je podstatné a neodrazujete své čtenáře zbytečným balastem. Snažte se upoutat pozornost hned od první věty.
Aktuality
Mnoho lidí na svém webu vytváří stránku aktuality. Ze začátku na tuto stránku přispívají, ale po čase je to přestane bavit nebo zjistí že tam nemají co psát. Podobné stránky na svém webu nevytvářejte pokud nemáte jistotu trvalého a hodnotného obsahu. Několik měsíců stará aktualita není moc aktuální. Občasné novinky můžete umisťovat na Facebook.
Neaktuální informace
To je velmi podobné předchozímu bodu. Snažte se mít na celém webu vždy aktuální informace. Podle nich se návštěvník rozhodne pro Vaše služby a také očekává že je dostane.
Mazání a přesouván stránek
Představte si situaci kdy přijdete na nějakou stránku webu kam chodíte často a ta tam nebude. Bez jakékoliv další informace uvidíte prázdnou stránku nebo chybové hlášení. Asi Vás to vůbec nepotěší a možná na tento web přestanete úplně chodit. Než vytvoříte novou stránku na Vašem webu zamyslete jestli ji na webu budete potřebovat i za několik let. Již vytvořené stránky nikdy nemažte!
Stránka je v rekonstrukci
Tuto stránku připravujeme přijďte prosím později. Další spolehlivý způsob jak přijít o potencionálního zákazníka. Nikdo se jednou za čas nepůjde na Váš web podívat jestli už tam informace jsou a raději půjde ke konkurenci. Pokud připravujete novou stránku nemusíte ji hned publikovat. Máte možnost uložit ji jako koncept a na web ji dát až bude hotová.
Soubory ke stažení bez upozornění
Pokud na svůj web dáváte například pdf ke stažení vždy na to upozorněte. Ne každý má zájem cokoliv stahovat a ukládat do počítače. Vedle odkazu stačí například napsat PDF ke stažení. Zároveň se snažte aby byl soubor vždy co nejmenší.
Chybějící odkazy
Pokud potřebujete návštěvníka poslat na další stránku udělejte to aktivním odkazem. Nikdy nepište např. jak udělat odkaz najdete v nápovědě. Ze slova nápověda prostě udělejte odkaz na stránku s nápovědou jak udělat odkaz.
Neaktivní e-mail
E-maily dělejte klikací. Nenutíte tím návštěvníky e-mail přepisovat nebo kopírovat. Je to podobné jako u odkazů.
Podtržený text rovná se odkaz
Od vzniku internetu byl vždy podtržený text určen pro odkazy a to by tak mělo zůstat zachováno. Je to ustálený zvyk přestože se dnes již běžně setkáte s odkazy kterou nejsou podtržené a naopak je podtržená část textu na kterou chce její autor přitáhnout pozornost. Pokud to takto prohodíte budou se lidé snažit kliknout tam kde to nejde.
Fotky v malém rozlišení
Pokud umožníte na fotku kliknout měla by se otevřít ve větším rozlišení než je náhled v textu. Když na fotku někdo kliká tak proto aby si ji prohlédl ve větším rozlišení a ne ve stejném jako je v náhledu.
Černé na bílem
Černé písmo na bílém pozadí je nejlepší pro čtení. To je léty prověřená pravda. Text je tak výrazný a dobře se čte. Zelený text na modrém pozadí nikoho neuchvátí.
Vycentrování celé stránky na střed
Možná Vám to přijde efektní, ale ne tak těm co si to chtějí přečíst. Všichni máme zažito zarovnání textů doleva. Text vycentrovaný na střed se hůře čte. Vycentrování na střed můžete použít u části textu nebo u kratšího odstavce. Centrování nepoužívejte pro celou stránku. Nikoho tím neohromte.
Jednotný styl napříč celým webem
To se vztahuje především na úpravu textů. Na celém webu zachovejte stejný formát textů. Velikost, barvu písma, nadpisy, stejný způsob zvýraznění části textu atd. Nedělejte každou stránku v jiném stylu.